***نسیم معرفت***
الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : النّاسُ مَعادِنُ کمَعادِنِ الذَّهَبِ و الفِضَّةِ ؛ فمَن کانَ لَهُ فی الجاهِلِیَّةِ أصلٌ فلَهُ فی الإسلامِ أصلٌ .
امام صادق علیه السلام : مردم معدن هایى چون معدن هاى طلا و نقره هستند. پس هر که در جاهلیت اصالت داشته است در اسلام نیز اصیل و ریشه دار است.
**بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در جمع انجمن اهل قلم در سال 1381.
شناسایی افراد مستعد برای انجمن اهل قلم
[کاری که شما باید بکنید این است که اوّل این انجمن را محکم نگهدارید؛ کار دوم این است که برای نگهداشتنِ آن بلاشک احتیاج دارید به اینکه مرتّب نفَس و خون جدید وارد آن کنید.]
کار سومی بهوجود میآید که عبارت است از جستجو کردن استعدادهای خوب و تابناک، گزینش کردن صحیح و عادلانه، آوردن و وارد مجموعه کردن آنها. در این هیچ تردیدی نکنید. الان در سرتاسر کشور یک حرکت عمومیِ عجیبی شروع شده است؛ از همین جمعیتهای کوچک دانشآموزی گرفته تا دانشجویی و بالاتر از دانشجویی. الان هزارها نقطه و کانون در این کشور بهوجود آمده است. در همین تهران و در شهرستانهای گوناگون خیلی هست. شاید در همان کنگاور هم - که آقای نوریزاد را آنطور متأثّر و عصبانی کرده - یکی باشد. همهی اینها محض احساس تکلیف مبارزه میکنند. این تابلوِ تهاجم فرهنگی را که ما چند سال پیش بلند کردیم و عدهای سنگبارانش کردند، خوشبختانه اینها قبول و بلند کردهاند. الان در همهی این تشکّلهای کوچک ناشناخته و احصا نشده، جهتِ واحدی وجود دارد و آن مبارزه با تهاجم فرهنگی است. از بچهها میپرسید شما میخواهید چه کار کنید؛ این کتاب، نمایشنامه، جزوه، بروشور و شعر را برای چه نوشتید و این انجمن را برای چه درست کردید؟ میگویند میخواهیم با تهاجم فرهنگی مبارزه کنیم. این کار خیلی مبارک است و این را دست کم نگیرید. در بین همینهاست که شما آن معدنهای الماس و طلا را پیدا میکنید:
« اَلنَّاسُ مَعَادِنُ کَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ ».(1) بروید و آنها را شناسایی و گزینش کنید و به شکل حساب شدهای وارد مجموعه نمایید. البته میتوانید مجموعه را دارای دهلیزها و گردونها و گیتیهای گوناگون کنید تا اینها را راحت و بیدغدغه وارد کنید؛ یعنی از یک قرنطینهی ناآشکاری بگذرانید و بعد وارد اصل مجموعه کنید. از این کارها باید بکنید.1381/11/08
بیانات در دیدار جمعی از اعضای انجمن قلم
تربیت نیروی انسانی
حدیث
1 ) الکافی،ثقة الإسلام کلینى ج 8 ص 177ح 197؛ منلایحضرهالفقیه، صدوق ج 4 ص380ح5821 ؛ شرحنهجالبلاغة ابن ابی الحدید ج 6 ص 370 ؛ بحارالأنوار،مجلسی، ج 58 ص 106 ؛
اَلنَّاسُ مَعَادِنُ کَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ فَمَنْ کَانَ لَهُ فِی الْجَاهِلِیَّةِ أَصْلٌ فَلَهُ فِی الْإِسْلَامِ أَصْلٌ
ترجمه:
بکر بن صالح در حدیث مرفوعى از امام صادق علیه السّلام روایت کند که فرمود: مردم معدنهائى هستند چون معدنهاى طلا و نقره، پس هر که در دوران جاهلیت ریشه و اصلى داشته (و عنصر پاکى بوده یا از اهل شرف بوده) در اسلام نیز همان ریشه و اصل را دارا است.
http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1734
**************************************************
**
مردم بسیار در فَطانت و بَلادت(1) اختلاف دارند. مأمون و امین (لَعَنَهُمَا اللهُ) نزدِ یک معلّم مى رفتند، معلم زیر فرش مأمون کاغذ گذاشت و او متوجّه شد، ولى زیر فرش امین خشت گذاشت و او نفهمید. در روایت آمده است:
« اَلنَّاسُ مَعَادِنُ کَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ » مردم مانند معادن طلا و نقره هستند.(2)
آقایى ادّعا مى کرد که اگر مى دید کسى نامه اى مى نویسد، از حرکت قلم او مى فهمید چه مى نویسد. البته ما مى دانستیم او خوش فهم است، ولى نه تا این درجه.
در مقابل آقایى مى خواست با اشاره به بچّه هاى خود مطلبى بفهماند، ولى طورى مى کرد که همه، حتى کودکان منظورش را مى فهمیدند، « و عَلى هذا فَقِسْ. »
چه قدر بین افراد تفاوت وجود دارد! همین امور ساده و آشکار مثل نماز، بعضى را به سماوات مى رساند و براى عدّه اى هیچ خبرى نیست، براى بعضى اَعْلى عِلّیّین است، و براى بعضى هیچ معلوم نیست که آیا این معجون شور است و یا شیرین.
1.فَطانت: زیرکى و باهوشى؛ بِلادت: کند فهمى و کم هوشى.
2.کافى، ج 8، ص 177؛ من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 380؛ بحار الانوار، ج 58، ص 65 و 106؛ ج 64، ص 121.
http://v0.bahjat.ir/index.php/2011-09-08-10-59-53/19-2011-09-06-08-13-42/1100-2012-08-13-02-15-23.html
نقل از سایت آیت الله بهجت
******************************************************
**
مردم اگرچه همه از خاک آفریده شدند و سعدی علیه الرحمه هم گوید:بنی آدم سرشت از خاک دارد- اگر خاکی نباشد آدمی نیست ، ولی میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است. استعداد ها و ظرفیت ها و کشش ها و توانایی ها و فهم ها و دریافت های افراد یکسان نخواهد بود و در قرآن کریم آمده است(وَ قَدْخَلَقَکُمْ أَطْوارا سوره نوح آیه 14) و به تعبیر امام صادق علیه السلام (به نحو استعاره که حاکی از حقیقت است) ،جنس بعضی از مردم از طلا است و جنس بعضی دیگر از نقره و باید به این تفاوت ها دقت نمود (قال الصادق ع :اَلنَّاسُ مَعَادِنُ کَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ )َ
هرچند که همه انسان ها بِالقُوَّه قابلیت های زیادی دارند اما باید دید که چه قابلیت هایی در آنها بیشتر ظهور و فعلیت دارند تا از آن ها در امور متناسب خود به نحو شایسته استفاده نمود و در (مدینه فاضله) افلاطون که در کتاب جمهورش تجلی کرده برخی از تعبیرات درباره جنس دسته هایی از مردم ، بیانگر توجه به استعداد ها و قابلیت ها می باشد و در آنجا مردم را به سه طبقه و دسته تقسیم نموده که دسته ای فلزشان از طلا است و دسته ای فلزشان از نقره است و دسته دیگر فلزشان از آهن است و به تفصیل به شرح هر یک پردااخته است....
سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
.: Weblog Themes By Pichak :.