سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تواضع عزتمندانه و شرافتمندانه+وبلاگ روستای سادات محله بوجایه-لاه

 

نتیجه تصویری برای سخنان گزیده شیخ پناهیان

***نسیم معرفت***

 

**  تَواضُعُُ مُعِزّ

تَواضَع لِلهِ وَ کُن مُطیعاََ لِأَوامِرِهِ لِکَی لایَقدِرُ الطُّغاةُ المُستَکبِرُونَ عَلی أِذلالِکَ وَ أِخضاعِکَ فَأِنَّ قِیمَةَ کُلِّ امرِءِِ بِحَسَبِ قِیمَةِ قائِدِهِ وَ أِمامِهِ  .

تذکر : متن عربی فوق را در صفحه اینستاگرام بَقِیَّةُ الله +bahjat-t0ge  ) دیدم و چون ترجمه ای برای آن در آنجا وجود نداشت لذا ترجمه کردم و توضیح دادم تا شاید برای خوانندگان عزیز که مراجعه می کنند  بیشتر مفید فایده باشد .ظاهرا  متن عربی مذکور برگردان  سخن فارسی خطیب ارجمند حجت الاسلام شیخ علیرضا پناهیان است  و ضمنا یکی از عزیزان مراجعه کننده نوشته بود که کاش ترجمه ای برای  متن  نوشته می شد ... (سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیحی)

تواضع بر دوقسم است :

  1- تواضع عزتمندانه و شرافتمندانه

2- تواضع ذلیلانه و حقیرانه


تواضع عزتمندانه و شرافتمندانه :  تواضع و خاکساری در پیشگاه خداوند در متن و بطنش ، عزت و شرافت و حُرِّیت و آزادگی و سروری و آقایی و اوج و سربلندی و ... وجود دارد . کسی که برای خدا متواضع و خاضع و تابع باشد و اوامرش را اطاعت کند هرگز تن به ذلت و خواری طغیانگران و مستکبران و ستمگران نخواهد داد .

تواضع ذلیلانه و حقیرانه  :  اگر کسی سر سپرده خدا نباشد و در برابر پروردگارِ عالَم سرِ تسلیم خَم نکند به ناچار باید سرسپرده و تسلیم غیر خدا باشد . کسی که تسلیم غیر خدا و خاضع در برابر مستکبرین و طواغیت و طغیانگران و ... باشد در واقع به تواضع ذلیلانه و حقیرانه تن در داده است و عزت و وقار و   شأ ن و شرافت و حریت و ... را بر باد داده است .


ترجمه  متن عربی : برای خدا تواضع و فروتنی کن و مطیع و تابع اوامرش باش تا طغیانگران و طواغیت و مستکبران و ستمگران ، توانایی و قدرت بر اذلال و پستی و تحقیر و خواری ترا نداشته باشند زیرا که ارزش و قیمت هرکسی به حسب قدر و ارزش رهبر و امام و حاکمش است .

( اگر رهبر و امام و پیشوا ، عادل و خداترس و تابع فرامین الهی باشد ، اطاعت و تواضع نسبت به او در واقع اطاعت و فروتنی به خداوند است  که سبب عزت و شرافت و حریت ... است و اگر  رهبر و امام و پیشوا و حاکم ،  فاسق و فاسد و ستمگر و طغیانگر و مستکبر و رویگردان از خدا باشد ، اطاعت و پیروی و تواضع نسبت به او  در حقیقت اطاعت و تواضع نسبت به شیطان است که موجب ذلت و حقارت و خواری و پستی و سبب خشم و غضب الهی می باشد .  بحمدالله در ایران اسلامی ودر کشور ما ولایت فقیه جامع الشرایط حاکم است که منصوب از طرف خداوند و اهل بیت  (عَلَیهِمُ السَّلامُ)  است و  تواضع و فروتنی و اطاعت و پیروی نسبت به او سبب اقتدار و شرافت و کرامت و حریت و عزت در دنیا و آخرت است . حضرت امام خمینی ره و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای بعد از معصومین (عَلَیهِمُ السَّلامُ)  از رهبران و حاکمان صالح و شایسته الهی هستند و ما مفتخر و  سپاسگزار و شاکریم که چنین رهبرانی نصیب ما شده است . والحمد لله رب العالمین .

** سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

28 تیر 1396 ه.ش

24 شوّال المُکَرّم 1438 ه.ق

*********************************************

** یَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنَا إِلَى الْمَدِینَةِ لَیُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ .


آنها  -منافقین- (پنهانی با هم) می‌گویند: اگر به مدینه مراجعت کردیم البته اربابان عزّت و ثروت، مسلمانان ذلیل فقیر را از شهر بیرون کنند، و حال آنکه عزّت مخصوص خدا و رسول و اهل ایمان است (و ذلّت خاصّ کافران) ولیکن منافقان از این معنی آگه نیستند.

 
«اَلأَعَزُّ»: عزیزتر و گرامی‌تر. مقتدرتر و چیره‌تر. منافقان مرادشان خویشتن بود. «اَلأَذَلَّ» : خوارتر و پست‌تر. منظورشان رسول خدا  ص و مؤمنانِ  مهاجر بود.




      

سیره اخلاقی امام جعفر صادق عوبلاگ روستای سادات محله بوجایه-لاهیج

نتیجه تصویری برای شهادت امام صادق ع

 

***نسیم معرفت***

 



 

 

** سیره اخلاقی امام جعفر صادق صلوات الله علیه - تبیان

 


اخلاق که یکی از بهترین اصول زندگی فردی و اجتماعی محسوب می شود امروز بیش از هر زمان بشر نیازمند آن است در واقع بسیاری از مشکلات پیش روی انسان ناشی از فقدان اخلاق فردی و اجتماعی افراد جامعه بشری است. اینجاست که خلأ وجود اصول اخلاقی مبتنی بر فطرت بشری به چشم می خورد. بنابراین برای رفع این معضل بزرگ جهان امروز ناگزیر باید به بزرگترین اساتید و معلمان اخلاق در طول تاریخ مراجعه کرد و با الگو گرفتن از رفتار شان و گوش سپردن به گفتارشان بر این مهم فائق آمد و آنان نیستند جز ائمه از خاندان پاک رسالت و نبوت یعنی امامان معصوم شیعه  (عَلَیهِمُ السَّلامُ)   که به اعتراف خاص و عام بهترین الگو در رفتار اسلامی هستند.

دورنگاری از اخلاق امام

«هرگز به نکوهش و دشنام کسی سخن نفرمود و بر روی کسی صدای مبارک را بلند نکرد و با هیچکس به غدر و خدعه برخورد نکرد و سخن چینی نفرمود و به ذم مردمان زبان نگردانید و شکمباره و پرخور نبود.در اموری که نبایست، عجله نمی نمود و به بیهوده نمی پرداخت و کسان را طعن و لعن و هَمز و لَمز نمی داشت و مال و منال نمی انباشت.» [1]

« مالک بن انس از جمله کسانی است که مدتی در محضر امام صادق علیه السلام تلمّذ کرده و درباره شخصیت آن حضرت چنین می گوید: و لقد کنتُ آتی جعفربن محمد و کان کثیرالمزاح والتبسم... مدتی خدمت جعفربن محمد مشرف می شدم. آن حضرت اهل مزاح بود و همواره ملایمی بر لبهایش نقش می بست. هنگامی که در محضر او نامی از رسول خدا صلی الله علیه و آله برده می شد رنگش به سبزی و سپس به زردی می گرایید. در مدتی که به خانه آن حضرت رفت و آمد داشتم او را خارج از سه حال ندیدم، یا نماز می خواند یا روزخ بود و یا به قرائت اشتغال داشت و هرگز بدون وضو از حضرت رسول نقل حدیث نمی فرمود و سخنی به گزاف نمی گفت. [2]

 

معاشرت با مردم

« روزی به قصد تسلیت گوئی به یکی از خویشاوندان نزدیکش از خانه بیرون آمد و عده ای از اصحاب نیز همراه وی بودند. از قضا در وسط راه بند کفش امام پاره شد. آن حضرت کفش به دست گرفت و پا برهنه به راه خود ادامه داد. ابن یعفور یکی از یاران نزدیک امام تا حضرت را در این وضع دید فورا کفش از پای خویش در آورد و بند آن را باز کرد و به امام تقدیم داشت، اما امام نه تنها آن بند را نگرفت بلکه با ناراحتی از او روی برگردانید و فرمود: شایسته ترین فرد برای تحمل مصیبت و ناراحتی خود صاحب مصیبت است. امام همینطور با پای برهنه راه رفت تا به منزل مردی که برای تسلیت به او بیرون آمده بود، رسید.» [3]

 

مهمان نوازی

«وقتی امام در خانه اش مهمانی می داشت و سفره غذا را می گشود به مهمانان خیلی تعارف می کرد و آنان را به خوردن غذای بیشتر دعوت و ترغیب می فرمود و گاهی پس از آنکه مهمانان سیر می شدند، مجددا خوراکی می آورد و در پاسخ آنان که می گفتند ما دیگر سیر شده ایم. اشتها نداریم می فرمود: نه هنوز چیزی نخوردید. بدانید مهربانترین شما نسبت به ما کسانی هستند که بر سر سفره ما خوب غذا می خورند. آنگاه برای تشویق مهمانان به غذا خوردن و برای اینکه مبادا برخی از آنان از روی خجالت و شرم گرسنه بمانند از قول پیامبر صلی اله علیه و آله احادیثی در ارتباط با خوردن نقل می کرد تا آنا با رغبت و علاقه و طیب خاطر غذا بخورند. [4]امام در ضمن حدیثی فرمود: اینکه پنج درهم به دست گیرم و وارد بازار شما شوم و با آن غذایی تهیه کنم و چند نفر مسلمان را دعوت کرده اطعامشان کنم، نزد من دوست داشتنی تر از آن است که یک برده را آزاد کنم. [5]......           .....        ....   ادامه دارد....     ....     .... 

http://article.tebyan.net/180590/%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D8%B9%D9%81%D8%B1-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82-%D8%B5%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87



      

صفا بخش دل و جان است قرآن+وبلاگ روستای سادات محله بوجایه-لاهیجان

 

  

 

نتیجه تصویری برای قرآن کریم

 

***نسیم معرفت***


 

حدیث عشق و ایمان است قرآن

صفا بخش دل و جان است قرآن

گلی   از   گلشن    فیض   الهی

نه تنها  گل ، گلستان است قرآن

 

حیات جوامع بشری به برنامه ها و تعالیم حیاتبخش ثَقَلَین یعنی قرآن و عترت  است و اگر حقِّ ثَقَلَین رعایت می شد زندگی بشر به سوی نورانیت و سعادت و صفا و آرامش و خیر و نیکی و فلاح و رشد و کمال و تعبُّد و توحید و ... متحوِّل می شد ولی نیت پلید و دست خیانت و قدرتِ ظالمانه حاکمانِ جَور و ستم در صدر اسلام و بعد از آن ، سببِ محرومیت جوامع بشری از فیوضات و انوار ثَقَلَین گشته و این حِرمان همچنان ادامه دارد تا روزی که حضرتِ حجّت ثانی عشر مهدی موعود (عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّریفَ)  ظهور فرماید .  پیامبر گرامی اسلام  (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَمَ) پیوسته مردم را به قرآن و عترت سفارش می فرمود و حدیثِ إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ در منابع معتبر اهل سنت و شیعه ذکر شده است و متاسفانه امت پیامبر  (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَمَ)   به این حدیث عمل نکردند و هر خسارتی که به جهان اسلام و بشریت وارد شد و می شود به جهت پشت کردن و بی توجهی به این سفارش پیغمبر  (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَمَ)   است .  رنج و آلام و ظلم و فساد و بیدادگری و حق کُشی  و جنایت و قتل وخونریزی و غارت که در جهانِ امروز می گذرد حاصل دوری از فرامین انبیاء  (عَلَیهِِمُ السَّلامُ)   و جدایی از قرآن و عترت است  . درمان و اصلاحِ بشریت دراین نسخه جاویدِ الهی و آسمانی است .   قرآنِ کریم ، فیضِ نقد و آماده از جانبِ پروردگارِ عالَم است و عَلَی الدَّوام و پیوسته باید در محضر قرآن کریم بود و با آن اُنس و اتصال داشت و از زُلالِ آیات حیاتبخش و صفابخشش بهره مند شد . محرومیت از این فیضِ بیکران موجب خسران و زیان در دنیا و آخرت است . امید است که شکرگزار این هدیه الهی و آسمانی و امانتِ حضرت نَبَوی (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَمَ) باشیم و در همه ایام جان و دل خود را به آیات نورانیش صفا و جلاء ببخشیم . در روایتی از امام صادق  (عَلَیهِ السَّلامُ)  آمده است که فرمود :  مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللّه عَزَّوَجَلَّ مَعَ السَّفَرَةِ الکِرامِ البَرَرَةِ ، وَ کانَ القُرآنُ حَجیزا عَنهُ یَومَ القیامَةِ .  هر جوان مؤمنى که در جوانى قرآن تلاوت کند، قرآن با گوشت و خونش مى آمیزد و خداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نیک قرار مى دهد و قرآن نگهبان او در روز قیامت، خواهد بود. (کافى- ج 2، ص 603 -  اصول کافی، ج 4، ص 405، «کتاب فضل القرآن»، «باب فضل حامل القرآن»، حدیث 4 و 8)

 

 

سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

بیستم تیر 1396 ه.ش

شانزدهم شوّال المکرّم 1438 ه.ق

.

 



      

اصحاب حضرت قائم (عَلَیهِ السَّلامُ)+وبلاگ روستای سادات محله بوج



در روایات به وفور نامی از یک گروه 313 نفری به میان آمده است که این افراد از نژاد «عَجَم» هستند و برخی از آنها بدون وعده ی قبلی در مکّه به حضور امام قائم    (عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّریفَ)   شرفیاب می گردند. در قرآن کریم، این کتاب انسان ساز و حرکت آفرین در رابطه با یاران نمونه ی حضرت مهدی  (عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّریفَ)  یک آیه ی بسیار امید بخش و سازنده وجود دارد. در سوره ی مائده آیه ی 54 خداوند به طور مستقیم، مؤمنان را در مورد خطاب قرار داده و می فرماید: «ای مؤمنان هر کس از شما مرتّد شده و از اسلام بیرون رفت، خداوند در آینده جمعیّتی را می آورد که دارای این پنج امتیاز هستند: 1- هم خداوند آنها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند. 2- در برابر مؤمنان خاضع و مهربانند. 3- در برابر مشرکان و دشمنان، سرسخت و نیرومندند. 4- به طور پی گیری در راه خدا جهاد و تلاش می کنند. 5- در مسیر انجام وظیفه از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی هراسند. این فضل خدا است که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) می دهد، فضل و رحمت خدا وسیع است و او بر همه چیز آگاه است.» در روایات برای این آیه مصادیق مختلفی بیان شده، از جمله اینکه: این آیه در مورد یاوران حضرت قائم  (عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّریفَ) است که با این ویژگیها با تمام قدرت، در مقابل مرتّدین و کارشکنان می ایستند، و برای بر قراری حکومت عدل امام منتظر (عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّریفَ) و بر قراری عدالت در کلّ جهان تلاش می کنند. همچنین در وصف اصحاب قائم  (عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّریفَ)  به واژه هایی مانند اوتاد، عَصائِب، ابدال، اَعاجِم، رفقاء و نُجَباء بر می خوریم، که با توجّه به معانی این عناوین با ویژگیهای اصحاب صاحب العص ر (عَجَّلَ اللهُ تَعالَی فَرَجَهُ الشَّریفَ) نیز آشناتر می شویم.

دریافت کد دانشنامه مهدویت


      

خاطره استادسیدهادی خسروشاهی درباره شهیددکتربهشتی+وبلاگ روستای سا

نتیجه تصویری برای مسجد هامبورگ آلمان شهید بهشتی

***نسیم معرفت***



** خاطره استاد سیدهادی خسروشاهی درباره شهید دکتر بهشتی


فعالیت ‌های شهید بهشتی در آلمان ـ هامبورک

 
به نظرم حتی اشاره به گزارش کار چند ساله شهید بهشتی در آلمان، در یک مصاحبه مقدور نیست بلکه در این باره باید کتابی مستقل از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار ایشان تهیه و منتشر شود.. و البته می ‌دانیم که مرحوم آیة الله بروجردی به درخواست تجار و ایرانیان مقیم هامبورک، بنای مسجدی را در آن شهر پی نهادند که به «مسجد ایرانیان» مشهور شد و مدت 9 سال تمام مرحوم شیخ محمد محققی( لاهیجی) به عنوان نماینده ایشان به ساماندهی و اداره امر مسجد پرداخت... . مسجد در زمینی به مساحت 3800 متر در بهترین نقطه شهر هامبورک و در کنار دریاچه «آلستر» ساخته شد.. و پس از رحلت آیة الله بروجردی، مشکلاتی پیش آمد و سرانجام، پس از مراجعت آقای محققی به ایران آیة الله دکتر سید محمد حسین بهشتی از طرف مراجع عظام به آن سامان اعزام شدند و آن را به عنوان «مرکز اسلامی هامبورک» به ثبت رساندند و برای جلب برادران اهل سنت و مسلمانان غیرایرانی مقیم هامبورک، نام مسجد را تغییر داده و «مسجد امام علی (عَلَیهِ السَّلامُ)   را بر آن برگزیدند. که جلسات تفسیر قرآن، کلاس‌ های آموزش برای نوجوانان، جلسات ویژه برای غیرمسلمانان، اقامه نماز جمعه و جماعت، تشکیل یک کتابخانه ارزشمند در آن برگزار و برقرار شد و البته نشر جزوه‌ ها و رساله ‌هائی به زبان‌ های مختلف درباره شناخت و شناساندن اسلام، هم جزء برنامه های آن مرکز بود.
در واقع به همت و کوشش شهید بهشتی، دامنه فعالیت‌ های مرکز اسلامی هامبورک گسترش یافت و با جذب نیروهای جوان انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا، به ویژه «گروه فارسی زبان»، تلاش مرکز اسلامی، فقط به «هامبورک» منحصر نگردید و سراسر آلمان و بلکه اروپا را نیز فرا گرفت.
من در هامبورک خدمت ایشان رسیدم. اتفاقاً روزی به کتابخانه مسجد رفتم، دیدم شهید بهشتی با دو نفر از برادران سنی «حزب التحریر» کتاب «الخلافة» را که رهبر آنها «شیخ تقی الدین النبهانی» تألیف کرده است، مانند «طلبه‌ های حوزه» به بحث و بررسی گذاشته اند... و  این «سِعه صدر» و «جذب همه» باعث شده بود که برادران اهل سنت، اعم از تُرک‌ ها و اعراب و جوانان بلاد دیگر، مرکز اسلامی هامبورک را از آن خود بدانند و در نماز جمعه و جلسات عمومی آن شرکت کنند.
البته اتحادیه انجمن‌ های اسلامی دانشجویان در اروپا و امریکا، قبل از سفر شهید بهشتی به آلمان تشکیل شده بود و ایشان به عنوان مدیریت مرکز اسلامی هامبورک، توانستند در توسعه و فعال تر سازی این اتحادیه نقش عمده ای را ایفا کنند و البته می دانیم که این انجمن ‌های اسلامی در برخی از کشورهای اروپائی نیز به وجود آمده بودند ولی فعالیت پراکنده ای داشتند و سازمان ‌های غیراسلامی مانند کنفدراسیون جهانی دانشجویان ایرانی و گروه‌ های چپ، نقش بارزی در مبارزات خارج از کشور علیه رژیم شاه به عهده داشتند ولی با شکل گیری و سازماندهی جدید انجمن ‌های اسلامی دانشجویان و شکل گیری اتحادیه انجمن ‌ها ـ به ویژه گروه فارسی زبان ـ این تشکل در واقع بمثابه رساترین صدای نهضت اسلامی ایران در خارج از کشور فعال شد و در افشاگری رژیم و اعلام مواضع اسلام‌گرایان درباره مسائل جهان اسلام به ویژه فلسطین، نقش عمده ای را ایفا کرد... گروه فارسی زبان، نشریه ماهانه ای به نام «مکتب مبارز» داشت که به سردبیری برادر عزیزمان دکتر سید صادق طباطبایی (شَفاهُ اللهُ) انتشار می ‌یافت و حقیر هم طبق معمول! همکاری قلمی‌ با آن داشتم.   ضروری است اشاره کنم که شهید بهشتی، پس از مراجعت به ایران و تا روز شهادت، همواره ارتباط خود را با دانشجویان و انجمن‌ های اسلامی در اروپا حفظ کرد و در همه زمینه‌ ها، آنها را یاری می ‌داد.

http://www.khosroshahi.org/main/index.php?Page=definition&UID=3937688


      
   1   2   3      >