***نسیم معرفت***
به نام خدا
# قال_علی (علیه السلام)
الدُّنْیَا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ ....
یعنی#دنیاسرای عبوروگذشتن است نه جای استقرار و ماندن .
منبع : #نهج_البلاغه_فیض_الاسلام_حکمت_ 128 .
@ مرحوم حجت الأسلام سیدحسن سعادت میرقدیم لاهیجیکه سال های طولانی مبتلا به بیماری سنگِ کلیه بود در تاریخ نوزدهم شهریور 1396به علت سرطانِ روده در شهر قم به دیار ابدیت پیوست و آرامگاهش در آرامستان روستای صالح بر ازتوابع شهرستان لاهیجان می باشد که وصیت هم کرده بود در صالح بر دفن شود.
#شادی_روحش
#الفاتحه_مع_الصلوات
#مرحوم-حجت-الاسلام_سید_حسن_سعادت_میر_قدیم_لاهیجی
#قم
#چهل_درخت
#نیروگاه
#شهرستان_لاهیجان
#کوی_زمانی
#بوجایه
#سادات_محله_لاهیجان
#روستای_لیالمان
#آرامستان_روستای_صالح بر
#موت_مرگ
#مرگ_فراموش_نشود
#در_دعای_عدیله که برای تقویت و تحکیم و تثبیت اعتقادات خیلی موثر است چنین آمده است # وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَ مُسَاءَلَةَ الْقَبْرِ حَقٌّ وَ الْبَعْثَ حَقٌّ وَ النُّشُورَ حَقٌّ وَ الصِّرَاطَ حَقٌّ وَ الْمِیزَانَ حَقٌ...
# و گواهی می دهم که #مرگ حق است و .... .
# مراسم خاکسپاری مرحوم حجت الاسلام سیدحسن سعادت میرقدیم که بنا بود در روستای لیالمان انجام گیرد و حتی قبر هم خریداری شده بود کنسل شد و در روستای صالح بر که وصیت هم کرده بود در تاریخ 21 شهریور انجام شد
آن مرحوم سال ها در روستای صالح بر از توابع شهرستان لاهیجان تبلیع می رفت.
# پیامهای تسلیت رحلت حجت الاسلام سیدحسن سعادت میرقدیم لاهیجی#
* این تصویر مربوط به تاریخ اردیبهشت هزاروسیصد و نود و شش میباشد *
#تصویر_مربوط_به_اردیبهشت_1396_است.
@آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم درکناربرادرمرحومش_حجت الاسلام_سید_حسن_سعادت_میر_قدیم در منزلشان در شهر مقدس قم .
** هیأت مدیره مجتمع شهید مفتح واقع در شهرک پردیسان قم**
***نسیم معرفت***
به نام خدا
# قال_علی (علیه السلام)
الدُّنْیَا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ ....
یعنی دنیاسرای عبوروگذشتن است نه جای استقرار و ماندن .
منبع : #نهج_البلاغه_فیض_الاسلام_حکمت_ 128 .
@ مرحوم حجت الأسلام سیدحسن سعادت میرقدیم لاهیجیکه سال های طولانی مبتلا به بیماری سنگِ کلیه بود در تاریخ نوزدهم شهریور 1396 به علت سرطانِ روده در شهر قم به دیار ابدیت پیوست و آرامگاهش در آرامستان روستای صالح بر ازتوابع شهرستان لاهیجان می باشد که وصیت هم کرده بود در صالح بر دفن شود.
# شادی_روحش + الفاتحه_مع_الصلوات
# مرحوم-حجت-الاسلام_سید_حسن_سعادت_میر_قدیم_لاهیجی
# قم
# نیروگاه
# چهل_درخت
# شهرستان لاهیجان
# کوی زمانی
# بوجایه
# سادات محله لاهیجان
# روستای لیالمان
# روستای بند بون# آرامستان روستای صالح بر
# موت_مرگ
# مرگ_فراموش_نشود
# در_دعای_عدیله که برای تقویت و تحکیم و تثبیت اعتقادات خیلی موثر است چنین آمده است # وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَ مُسَاءَلَةَ الْقَبْرِ حَقٌّ وَ الْبَعْثَ حَقٌّ وَ النُّشُورَ حَقٌّ وَ الصِّرَاطَ حَقٌّ وَ الْمِیزَانَ حَقٌ...
# و گواهی می دهم که #مرگ حق است و .... .
# مراسم خاکسپاری مرحوم حجت الاسلام سیدحسن سعادت میرقدیم که بنا بود در روستای لیالمان انجام گیرد و حتی قبر هم خریداری شده بود کنسل شد و در روستای صالح بر که وصیت هم کرده بود در تاریخ 21 شهریور انجام شد
آن مرحوم سال ها در روستای صالح بر از توابع شهرستان لاهیجان تبلیع می رفت.
*********************************************************************
# بعد از رحلت حجت الاسلام سیدحسن سعادت میرقدیم ، صدها نفر از اشخاص و شخصیت ها از طریق تماس تلفنی و نیز کتبی به آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم تسلیت گفتند .پیام های تسلیت برخی از روحانیون و طلاب و فضلاء و دیگر بزرگواران به مناسبت درگذشت مرحوم حجت الأسلام سیدحسن سعادت میرقدیم لاهیجی که کَتباََ ارسال داشتند به شرح زیر است :
1-حجت الاسلام طهمورث لیلی نژاد لاهیجی
سلام وقت بخیر خداوند رحمت کند . به شما وخانواده محترم صبرعنایت کند
2- حجت الاسلام عبدالوهاب ابراهیمی اهوازی
مشمول رحمت واسعه الهی باشند انشاءالله بحق اهل بیت علیهم السلام خداوند به جنابعالی و همه بازماندگان صبر و اجر عنایت فرماید
3-حجت الاسلام ابراهیم ادهم نژاد لنگرودی(نویسنده)
فاضل دانشمند صدیق بزرگوارم حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید اصغر سعادت میرقدیم
با سلام و احترام بدین وسیله ارتحال جانسوز اخوی محترم سلاله السادات حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسن آقا سعادت میر قدیم رضوان الله تعالی علیه را خدمت حضرت عالی صمیمانه تسلیت عرض میکنم خداوند روح آن مرحوم مغفور را غریق دریای رحمت و به جنابعالی صبر و اجر جزیل و عمر با برکت عطاء فرماید روحشان شاد باشه التماس دعا مخصوص دارم . ارادتمند شما ادهم نژاد .
4-حجت الاسلام سید اکبر موسوی صومعه سرایی تنیانی(تخصص در تاریخ)
جناب آقای سعادت خداوند به شما صبر دهد و آن مرحوم را با امیرالمومنین علیه السلام محشور فرماید
5-حجت الاسلام اسماعیل مقدم تالشی
سلام علیکم خدمت برادرارزشمندخودم مصیبت وارده را ازصمیم قلب تسلیت عرض می کنم
6- حجت الاسلام سیدحسین زواری + نویسنده (دفترامام جمعه لاهیجان)
جناب حاج آقا سعادت درگذشت اخوی مرحوم تان را به شما وخانواده ی آن عزیز سفر کرده تسلیت عرض می کنم برای آن مرحوم درجات عالیه وباز ماندگان صبر را از خداوند متعال خواهانم . ارادتمند سید حسین زواری
7-حجت الاسلام سید حسین اسحاقی آستانه ای (آستانه اشرفیه) + نویسنده
هوالحی
استادبزگوار رحلت جانسور برادرارجمند که با پرواز ملکوتی اش مهمان قدسیان وهمجوار ذوات مقدسه گردید را تسلیت وبرایتان صبوری و برای ایشان علودرجات آرزومندوشریک حُزنتان هستیم
من به سرچشمه خورشید نه خودبردم راه ذره ای بودم ومهرتو مرا بالابرد
8- حجت الاسلام سلیمان شمس الدینی
سلام استاد بزرگوار تسلیت این حقیر راهم پذیرا باش و مارادر غم خود شریک بدانید. خداوند ان مرحوم را با اهل بیت علیهم السلام محشور کند.
9- حجت الاسلام مرتضی صداقت توسروندانی رشتی
غم وشادی بر عارف چه تفاوت دارد
ساقیا باده بده شادی ان کین غم از اوست....صبر واجر الهی را برای شما در این امتحان الهی خواستارم خداوند روحش را با جد بزرگوارش امام موسی کاظم محشور گرداند...امین در پایان سلامی به امید دیدار ....ارادتمند صداقت
10- حجت الاسلام عسکر رسولی کارگر لاهیجی
با سلام مصیبت وارده را تسلیت میگویم روحش شاد . رسولی در کنار مرقد امیرالمومنین ع
11- حجت الاسلام ابراهیم پورشیخ پهمدانی
انا لله و انا الیه راجعون. محضر صدیق ارجمند جناب حجت الاسلام آقای سید اصغر سعادت میرقدیم.خبر ارتحال حجت الاسلام مرحوم سید حسن سعادت میرقدیم اخوی محترمتان باعث تاثر و تألم بنده حقیر گردید. علو درجات آن فقید سعید و بقای عمر بازماندگان را از درگاه ایزد منان خواستارم. ابراهیم پورشیخ
12- احمد حسین زاده بُرازجانی بوشهری (معلم بازنشسته )
سلام
تسلیت مراپذیراباشید
خداوندبه شما صبردهدو ایشان رارحمت نماید..ان شاالله.
13- حجت الاسلام رضا گشتیل اهل ماهشهر خوزستان
استاد ارجمند جناب حجه الاسلام و المسلمین درگذشت اخوی محترمتان را تسلیت عرض می کنیم.
واز خداوند منان غفران و علو درجات برای آن مرحوم طلب می کنیم.
14- حجت الاسلام محمد پیر صنعان اهل شهر بابک کرمان
سلام استادعزیزحالتون چطوره؟؟واقعا متاسف ومتاثرشدم..درگذشت برادربزرگوارتون رو ب شماتسلیت میگم مارا هم درغم خودشریک بدونید.رضوان خدا براو باد
15- دکتر میرخلیلی مدیر محترم سوپرگروه پژوهان
سلام و عرض ادب و تسلیت سیدجان. روحشان شاد و یادشان گرامی باد.
16- حجت الاسلام داود غزالی فومنی نصیر محله ای
سلام علیکم برادر عزیز وارجمندم حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا سعادت میرقدیم درگذشت مرحوم مغفوراخوی عزیزتان رابه شما برادر عزیزم تسلیت عرض میکنم واز خداوندمنان علو درجات را برای ایشان وصبر جمیل وبقای عمر شما وهمه ی عزیزانتان را مسئلت دارم ما را هم در غمتان شریک بدانید . برادر کوچکت داودغزالی
17- حجت الاسلام استاد علی زمانی ملایری (از اساتید حوزه علمیه قم )
سلام علیکم.....تسلیت عرض مینماییم خداوند متعال رحمتش کند....
18- حجت الاسلام استاد محمد هادی جوادی رشتی (از اساتید حوزه علمیه قم )
سلام علیکم و رحمت الله.تسلیت عرض میکنم . خداوند ایشان را غریق رحمت و به خانواده محترمشان صبر عنایت فرماید انشاالله
19- حجت الاسلام سعیدی (پژوم) لاهیجی ( نویسنده و اهل قلم)
سلام وعرض تسلیت به جنابعالی،ازساحت خداوندسبحان غفران الهی برای آن مرحوم وصبروشکیبایی برای بازماندگان مسالت دارم . پژوم
20- جناب مستطاب آقای طهمورث سمیعی سیاهکلی (جانباز حادثه تروریستی داعشی در مجلس شورای اسلامی)
سلام علیکم شب شما بخیر حاج آقا ما را در غم خود شریک بدانید برای اخوی مرحوم شما طلب غفران رحمت واسعه الهی را مسألت مینمایم خداوند متعال روح ایشان را با روح پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام محشور گرداند.
21- حجت الاسلام محمدعلی علیزاده مازندرانی
سلام علیکم حضرت استاد در گذشت برادر عزیز و بزرگوارتان را به حضرتعالی تسلیت عرض می کنم إن شاء الله در جوار رحمت الهی از بهترین نعمتها بهرمند باشد.
22- حجت الاسلام صادق بابا پور آستانه ای ( آستانه اشرفیه)
جناب آقای سعادت باسلام درگذشت آخوی گرامی تان را به شما تسلیت می گویم وازخداوند طلب مغفرت برای آن مرحوم و صبر و اجربرای شما و دیگر بازماندگان خواهانم . بابا پور صادق
23- حجت الاسلام مظفر اسماعیل زاده آهندانی لاهیجی (از مدرسین حوزه )
انالله واناالیه راجعون آقای سعادت سلام علیکم تسلیت عرض می کنم خدایش بیامرزد. خدابه شما صبر دهد.
24- حجت الاسلام محمد مهدی متولّی تنکابنی (نویسنده)
حضرت استادسعادت باعرض ارادت وتحیت وتسلیت امیدوارم خدای متعال به شما اجرِ صابرین وصبرِشاکرین عطا فرماید. متولی
25- حجت الاسلام سیدشمس الدین جوانمردی چلارسی لنگرودی (متخصص و کارشناس دینی و شرعی)حضرت استاد سعادت میرقدیم از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت واسعه و برای جنابعالی و خانواده محترم صبوری و شکیبایی مسئلت می نمایم. خداوند قرین رحمتش فرماید. ارادتمند شما : جوانمردی
26- رضا نصراللهی قمی ( کارمند بازنشسته دادگستری قم)
سلام علیکم بنده به نوبه ی خودم به حضرتعالی این مصیبت وارده را تسلیت عرض میکنم از خداوند منان برای آن مرحوم مغفرت و برای شما و بازماندگان صبر و بقای عمر خواهانم
27- حجت الاسلام امیر پور رمضانی خمامی رشتی
حضرت آیت الله سعادت استاد گرامی درگذشت اخوی گرامی شما حجه الاسلام سید حسن سعادت را به شما وخانواده ی گرامیتان تسلیت عرض مینائیم . پوررمضانی
28- حجت الاسلام روح الله پور کاظم رشتی
سلام خداوند برادرتان را با اولیای اقربائش محشور کند و به دیدار امیرالمومنین ع نایل . یاعلی ع
29- حجت الاسلام فتح الله عباسی ترابی رودسری
سلام خدمت سرور گرامی جناب حجت الاسلام سعادت میر قدیم درگذشت اخوی بزرگوارت را به حضرتعالی تسلیت عرض می نمایم وبرای آن مرحوم طلب مغفرت وبرای شما از خداوند طلب صبر خواستدارم - ترابی
30- حجت الاسلام رضا رمضان نرگسی صومعه سرایی ( ایشان دوبار تسلیت گفتند) + 1
انا لله و انا الیه راجعون. محضر صدیق ارجمند جناب حجت الاسلام آقای سید اصغر سعادت میرقدیم.خبر ارتحال حجت الاسلام مرحوم سید حسن سعادت میرقدیم اخوی محترمتان باعث تاثر و تألم بنده حقیر گردید. علو درجات آن فقید سعید و بقای عمر بازماندگان را از درگاه ایزد منان خواستارم. رضا رمضان نرگسی
31- حجت الاسلام مصطفی مباشر امینی لاهیجی
سلام و عرض ادب.
درگذشت حجت الاسلام و المسلمین آقاسید حسن سعادت میرقدیم را خدمت برادر بزرگوار حجت الاسلام آقا سید اصغر سعادت میرقدیم و خانواده محترم و دوستان عزیزتسلیت عرض میکنم انشالله در جوار ارباب بی کفن مهمان باشد.
32- حجت الاسلام رضا رمضان نرگسی صومعه سرایی + 2
سلام علیکم
صبحتان بخیر
ما را در غم خود شریک بدانید
برای اخوی مرحوم شما طلب غفران رحمت واسعه الهی را مسألت مینمایم
خداوند متعال روح ایشان را با روح پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام محشور گرداند.، رضا رمضان نرگسی
33- حجت الاسلام محمد تقی آسمانی تبریزی (دانش آموخته رشتی تخصصی حوزه)
حضرت استاد سعادت درگذشت اخوی گرامی شما حجت الاسلام سید حسن سعادت را به شما وخانواده ی گرامیتان تسلیت عرض میکنم.
34- حجت الاسلام مصطفی پور حسین اسماعیل آبادی خمامی رشتی
سلام علیکم .جناب آقای سعادت میر قدیم.غم داغ مرگ برادر جانکاه و دشوار هست.مصیبت وارده را تسلیت عرض مینمایم . خداروح برادر شهید شمارا هم شاد کند. الاحقر پورحسین
35- حجت الاسلام جواد کریمی لاهیجی (نویسنده) برادر سردار رشید گیلان شهید ابوالحسن کریمی
سلام علیکم بماصبرتم فنعم عقبی الدار.
صدیق ارجمند جناب حجة الإسلام و المسلمین آقاسیداصغر سعادت میرقدیم أیّده الله تعالی درگذشت اخوی مکرّم حجت الإسلام سیدحسن سعادت میرقدیم را به شما وسایر اخوان محترم تسلیت عرض نموده و برای آن عزیز راحل ، غفران و رضوان و برای شما و سایر بازماندگان صبر و اجر از ذات اقدس الهی مسألت می نمایم. محمدجواد کریمی
36- حجت الاسلام هادی جوادی رشتی
اَلّلهُمَّ اجعَلهُ عِندَکَ فِی اَعلَی عِلِّیِینَ ، اَلّلهُمَّ اغفِر لَنا وَ لَهُ . فاتحة مع الصلوات
37- حجت الاسلام استاد سید صمصام الدین قوامی کرمانی امام جمعه محترم شهر پردیسان قم سلام علیکم مصیبت وارده را تسلیت میگویم بقاء عمر حضرتعالی انشاءالله
38- حجت الاسلام سیدمحمد واحدی واعظ رشتی مدیر محترم مدرسه علمیّه حقانی در شهر مقدس قم
سَلامُُ عَلَیکُم بما صَبَرتُم فَنِعمَ عُقبَی الدّار. برادر گرانقدر مصیبت وارده را به حضرت عالی و منسوبین بزرگ آن مرحوم تسلیت عرض میکنم واز خداوند متعال علو درجات آن مغفور را در خواست میکنم
39- حجت الاسلام محمد پُردل امام جمعه محترم بخش پاسارگاد
باسلام خدمت همه عزیزان و عرض تسلیت خدمت استاد عزیز خدایش رحمت کند وبه بازماندگان و خانواده محترمتان صبر عنایت فرماید ... پُردل.
40- حجت الاسلام آرش رمضانی انارکولی رودباری
سلام وعرض ادب محضر سید بزرگوار جناب سعادت حقیر نیز فقدان اخوی گرامیتان را محضرشما وخانواده عرض تسلیت دارم بقای عمر شما عزیز وصبر جمیل وغفران رحمت واسعه پروردگار را برای ان فقید سفر کرده خواستارم
41- حجت الاسلام استاد علیرضا گرمابدشتی رودسری از اساتید حوزه علمیه قم
سلام علیکم انا لله و انا الیه راجعون برادر عزیزم حضرت حجت الاسلام سعادت میرقدیم در گذشت برادر بزرگوارت رو بشما تسلیت و برای بازمانگان اجر جزیل مسئلت مینمایم
42- حجت الاسلام ابراهیم اکبری طولارود تالشی
کل نفس ذائقه الموت . تسلیت و ابراز همدردی حقیر را پذیرا باشید رحمت و مغفرت برای روح آن مرحوم و حشر با ائمه معصومین علیهم السلام و صبر برای باز ماندگان ایشان مسالت دارم
** پیامهای تسلیت رحلت حجت الاسلام سیدحسن سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی +کلیک
***نسیم معرفت***
به نام خدا
قاعده مُعطِی الشَّیء لا یَکُونُ فاقِداََ لَهُ
سؤال :
طبق قاعده فلسفی که می گویند : مُعطِی شئ فاقد شئ نمی باشد و یا فاقد شئ نمی تواند مُعطِی شئ باشد (ذات نایافته از هستی بخش_ کی تواند که شود هستی بخش) پس هر علتی هرآنچه را که به معلول می دهد باید واجد آن باشد پس مَعاذَ الله خداوند که جسم و ماده و مانند آن را خلق کرده و نواقص و شروری که در عالم است باید دارنده آن ها باشد در حالی که خداوند سبحان از جسم و ماده بودن و... پاک و مُبرّا است.
واما پاسخ:
هر کمالی که در عالم آفرینش است همه آن ها به نحو اَتَمّ و اَکمل در خداوند مُتعال که خالق است وجود دارد و هر نقص و شری که وجود دارد ساحت قدس خداوند از آن مبرا و پاک است
در باره اینکه آیا شرِّ مطلق ومحض وجود دارد یا نه در جای خود (در مَباحث فلسفی و معرفتی ) ثابت شده است که در عالَمِ هستی ، شرّ مطلق ومحض وجود ندارد و گفته شده است که اساسا شرّ امر عدمی می باشد نه وجودی ، بنابرین شرّ عقلاََ قابلیتِ وجود و تحقق در خارج را ندارد و لباس وجود پیدا نمی کند . و اما شَرّ وشُرورِ نسبی که به اعتبار امرِ وجودی لحاظ و اعتبار می گردد در عالَم هستی به نحو مقید وجود دارد و وجودش هم به حَسَب مرتبه و شأن و موقعیت خودش است و به اصطلاح وُجودُ کُلِّ شَئِِ بِحَسَبِهِ . پس شرّ نسبی در عالَم وجود دارد . مثلا مریضی ( که امر عدمی است ) به اعتبار فقدان سلامتی ( سلامتی امرِ وجودی است ) یک امر شرّ تلقی می شود. نیش عقرب ومار و درندگی حیواناتِ درنده مثل گرگ وشیر و ببر ، نسبت به ما شرّ است ولی همین ویژگی ها و خصوصیات و صفات برای آن حیوانات خیر است و لازمه حیات و زندگی آنها می باشد. پس شرّ و شُروری که در عالَم است با سنجش و مقایسه و نسبت به امر دیگر به عنوان شرّ و بدی شناخته می گردد و گرنه هرچیزی که به طور وجودِ مستقل در نظر گرفته شود جز خیر از آن انتزاع نخواهد شد. ( دقت بفرمایید).
جناب جلال الدین مولوی رومی شاعر بلند آوازه در این رابطه چه زیبا فرموده است:
پس بد مطلق نباشد در جهان
بد به نسبت باشد، این راهم بدان
زهر مار آن مار را باشد حیات
نسبتش با آدمی باشد مَمات
شر و شرور و نقایص که عدم ملکه و به عبارتی عدمِ مُضاف هستند از امور انتزاعی و اعتباری می باشند( البته برخی از صاحب نظران قایلند که امور انتزاعی با اعتباری فرق دارند و خود اعتباریات نیز مختلفند ... ) و به طور کلی ، هر نقص و شری به یک امر وجودی بر می گردد. مثلا ظلم و جور و کوری و زهر مار و عقرب که یک نقص و یا شر است به یک امر وجودی بر می گردد. ظلم در جایی است که عدالت نباشد( عقل ما از عدم ملکه عدالت ، ظلم را انتزاع می کند) و عدالت یک امر وجودی است نه عدمی . کوری در جایی است که بینایی نباشد و بینایی یک امر وجودی است .... پس همه شرور و نقایص که در عالم می بینیم ، عدمِ ملکه هستند نه عدمِ محض .
در فلسفه بر اساس مبنای حکمت متعالی صدرایی اصل و اساس با وجود است که قایلین آن را اَصالةُ الوُجودی می گویند و ماهیت و ماهیات امور طُفَیلی هستند و اصالتی ندارد و ماهیاتِ صِرفه (نه ماهیات موجوده) در ردیف عدم ملکه و عدمِ مضاف محسوب می شوند.... (دقت شود)
و به عبارت دیگر تا وجودی نباشد ، ماهیات هیچگونه اثری نخواهد داشت و تنها خاصیتی که می توان عقلا برای ماهیت و ماهیات در نظر گرفت همان تَعَیُّن و حد داشتن است و حد و تعین هر چیزی نشانه نقص آن شی است و خداوند سبحان از هر حد و تعینی که دال بر نقص است مبرا می باشد. پس آنچه که منشا اثر است ، وجود است نه ماهیت و در جای خود ذکر شده که : اَلماهِیَّةُ مِن حَیثُ هِیَ هِیِ لَیسَت إِلّا هِیِ.
و اما وجود ، همه آثار به آن برمی گردد و هر چیزی که منشا اثر و آثار است به یُمن و برکت وجود است و حکیم ملاصدرا عِلم را نیز از مقوله وجود می داند نه کیف قایم به نفس.
وقتی دانستیم که همه آثار و کمالات به وجود بر میگردد نه به ماهیت پس هر کمالی که در عالم آفرینش است از خداست و خداوند همه آن ها را به نحو اَتَمّ و اَکمل دارا می باشد و از هر چه که دال بر حد و تَعَیُّن و نقص و شر است منزه و پاک و مبرا است . اینکه گفته می شود فاقد شئ مُعطِی شئ نمی شود یا مُعطی شئ فاقد شئ نمی شود(مُعطِی الشَّیء لا یَکُونُ فاقِداََ لَهُ) به عنوان یک قاعده فلسفی در همه جا ساری و جاری است (این قاعده در مبحث علییت و معلولیت و جاهای دیگر مطرح شده است) و خداوند هم هر کمالی که در عالم آفرینش است ( و هر کمال هم به وجود بر می گردد نه ماهیت) به نحو اَکمل و اَتَمّ همه آن ها را واجد می باشد و جسمیت و شجریت و بقریت و ماده بودن و مانند آن ها از ماهیات و امور اعتباری یا انتزاعی است که به عدم ملکه بر می گردد و تَعَیُّن و حدِّ موجود را نشان می دهد و خداوند واجد آثار و کمالات وجودی است نه واجد آثار ماهیت که دال بر عدم و نقص و محدود بودن و مانند آن است . به عبارت دیگر خداوند ایجاد وجود و اعطاء وجود می کند نه ایجاد ماهیت و ماهیات ، مخلوقات الهی نیستند بلکه ماهیات مُنتَزَعاتِ عقلی هستند و عقل این قدرت را دارد که از هر موجودی ماهیت انتزاع نماید . صَدرُالمُتألِّهین در تبیین قاعده بَسیطُ الحَقیقَةِ کُلُّ الأَشیاءِ از قاعده مُعطِی الشَّئِ لایَکُونُ فاقِداََ لَهُ استفاده کرده و نتیجه گرفته که چون مطلق یعنی خداوند ، مبدأ هرگونه فضیلت و کمالی است که در موجوداتِ مُقیّده وجود دارد پس خود مطلق یعنی خداوند به داشتن همه فضایل و کمالات وجودی سزاوارتر است . با توجه و دقت در مطالبی که عرضه داشتم پاسخ سؤالی که در بالا طرح شد روشن می شود
سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
27 شهریور 1396 ه.ش
برابربا 27 ذیدالحجه 1438 ه.ق
** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
***نسیم معرفت***
به نام خدا
غدیر روز تجلی امامت و ولایتِ آیت کبری حضرت علی مرتضی ( سلامُ اللهِ عَلَیهِ) است ، امامتی که طبق صریح آیه 67 از سوره مایده موجب اکمال دین می باشد و اگر پیامبر اکرم (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) آن را ابلاغ نمی نمود تمام رسالتش از بین می رفت. خداوند در آیه 67 سوره مایده چنین می فرماید :
یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرین . یعنی : اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، بطور کامل برای مردم ابلاغ کن و برسان و اگر انجام ندهی ، رسالت الهی را (که به دوش داشتی) انجام نداده اى؛ خداوند تو را از [خطرات احتمالىِ] مردم، نگاه مى دارد؛ و خداوند، جمعیت کافرانِ [لجوج] را هدایت نمى کند).
توجه شود که در جمله (... إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ....) ضمیر «رِسَالَتَهُ» به الله برمی گردد نه به تبلیغ امامت علی (عَلَیهِ السَّلامُ ) . یعنی اگر تبلیغ امامت علی (عَلَیهِ السَّلامُ ) نکنی و امامت او را اعلام نکنی همه رسالت الهی تو در طول 23 سال از بین می رود و گویا رسالتی انجام ندادی (دقت بفرمایید)
این آیه شریفه دارای نکات ومطالب بسیاری است که براهل تحقیق پوشیده نیست و مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ذیل این آیه شریفه می فرماید : ( اِمعان نظر و دقت در این آیه ، شگفتی و اعجاب انسان را در پی دارد .)
به نظر بنده هیچ آیه ای در قرآن کریم به اندازه این آیه برای پیامبر اکرم (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) مسولیت آفرین و سنگین نبوده زیرا که ابلاغ امامت و ولایت مولا علی (عَلَیهِِ السَّلامُ ) (و به دنبال آن ، انتقال امامت به سایر ایمه (عَلَیهِِمُ السَّلامُ ) مواجه با خطرات و حساسیت های زیادی بوده و پیامبر اسلام (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) به همه مسایل توجه داشت و برای آینده امت خود بیمناک بود ولی خداوند به او اطمینان داد که : وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ... یعنی خداوند ترا از خطرات احتمالی این ابلاغ مهم وباعظمت حفظ می کند.
پیامبر اکرم (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) با دلگرمی از حمایت ها و نصرت های الهی این ابلاغ آسمانی ( تعیین امامت و ولایت ) را در اواخر عمرش در سال دهم از هجرت در آخرین حج خود که معروف به (حَجّةُالوِداع) بود به زیباترین وجه در سرزمین غدیر خم انجام داد. برخی می گویند که در آن منطقه مسجدی بود به نام غدیر که چون تعیین امامت مولا علی (عَلَیهِِ السَّلامُ ) در آنجا انجام گرفت معروف به غدیر خم شد .
حدیث و ماجرای غدیر خم از متواترات است و هیچ جای شک وشبه ای در آن نیست و علامه شیخ عبدالحسین امینی در کتاب بسیار ارزشمندش یعنی « اَلغَدیر» آن چنان به بررسی غدیر و حدیث غدیر پرداخت که زبان همه مخالفین را با حجت های آشکار خود قطع کرده است . در غدیر خُمّ بنابر نقلی بیش از صد وبیست هزار نفر حضور داشتند و پیامبر اسلام (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) به بهترین وجه ممکن ولایت و امامت علی (عَلَیهِِ السَّلامُ ) را برای آن جمعیت عظیم در آن منطقه بسیار گرم و سوزان معرفی فرمود .لحن و ترکیب آیه 67 و آیه 3 از سوره مایده و ترکیب جمعیت و زمانِ خاصِّ ابلاغِ امامت که بعد از آخرین حج پیامبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) ( یعنی حَجّةُالوِداع ) و در اواخر عمر شریفش بوده و همچنین نوع خطابه آن حضرت و عباراتی که مطرح فرموده برای هرکسی که تا حدودی فهم و ادراک داشته باشد روشن وآشکار خواهد شد که هدف پیامبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) در روز غدیر خُمّ اظهار ولایت و امامت علی بن ابیطالب (عَلَیهِِمَا السَّلامُ ) بوده نه صِرفاََ اظهار و اعلان دوستی . متاسفانه برخی از علماء اهل سنت در تفسیر کلام پیامبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) مغرضانه دچار خطا و انحراف فاحش شدند و کلمه مولا در کلام پیامبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) را به معنای دوستی گرفته اند تا انحراف در امت پیغمبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) ایجاد کنند و مردم را از مسیر وخط امامت خارج کنند . یکی از فرازهای نورانی پیامبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) در خطابه غدیر چنین است که فرمود : مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ .
کلمه مولا ، معنای واقعی آن سرپرستی و ولایت و حاکمیت و امامت و رهبری می باشد و در جای خود این مطلب ثابت و مسلم است ولی عده ای که مصداق آیه 18 از سوره بقره هستند(صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ) کلمه مولا در کلام پیامبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) را مغرضانه با هدف انحراف در امت پیامبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) و دور کردن مردم از مسیر وخط امامت و ولایت ، به معنای دوستی معنی وتفسیر می کنند!!!؟
امامت همانند قلب که مرکز بدن است ، محور همه امور تشریعی و تکوینی است و کسی که امامت را درک نکند از مرتبه انسانیت خارج است....
سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
**حضرت آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
.: Weblog Themes By Pichak :.